genius


Vi håller på med aritmetiska och geometriska summor och bla bla bla på matten, och idag hade vi en intressant del på lektionen.

Det var en gång en kung på 1600-talet som anställde en matematiker. Matematikern var väldigt väldigt smart, som sig bör vara när man är anställd hos zee king. Kungen var så impad av matematikern att han ville ge matematikern en belöning, och kungen frågade vad matematikern ville ha.

Jag vill att du tar fram ett schackbräde, sa matematikern.

Och det gjorde kungen.

Sen vill jag att du (eller en tjänare) lägger ett sädeskorn på första rutan, på andra rutan dubbelt så många (alltså 2) och på tredje rutan dubbelt så många som rutan innan (alltså fyra), med fortsättning på alla 64 rutor. Det vill jag ha som belöning.

NO match for me!!!, tänkte kungen och skrattade åt den befängda idén.

Och hur många korn blev det nu totalt? Ja, det kommer jag faktiskt inte ihåg (har anteckningarna hemma), men på den sista rutan, ruta 64, blev det 10*10^13 stycken korn.

Världsproduktionen av korn IDAG är 10*10^12.

Smart kille. Typ som mig då.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback